Den akutte stress indsats – sådan gør du!

Er du stressramt? Gør dette:

Rolig solnedgang

Når du er stresset,

er det essentielt,

at du hjælper dig selv hurtigt.

I den akutte stress indsats er det vigtigt,

at du erkender din situation –

slår bremsen i,

og får truffet de indledende beslutninger:

Tag dig selv alvorligt – lær at stoppe op i tide

Intet er værd at ødelægge dig selv over!

Din hjerne og hele dit system er blevet overbelastet i alvorlig grad – stop nu, før det bliver værre, mere alvorligt og tager endnu længere tid at komme over.

  • Få lavet en tid hos din egen læge – nu.
  • Meld klart ud til dine nærmeste, hvordan du har det.
  • Informer din leder om, at du ikke kommer på arbejde – din egen læge har sansynligvis sygemeldt dig i mindst 2 uger.
  • Sluk din arbejdsmobil og luk af for arbejdsrelaterede mails.
  • Når du evt har overleveret det allervigtigste til andre på jobbet, så skal du nu stoppe helt, hive stikket og begynde med at passe ekstra godt på sig selv.

Husk dette er din akutte indsats.

Få viden om stress – så du kan træffe gode valg

Hvis du har svært ved, at tage din situation alvorlig nok. Eller det er meget vanskeligt for dig, at indse, at du er havnet i en stresstilstand eller det virker helt forkert at skulle “give op” og bede om hjælp – så behøver du vide lidt mere om stress.

Når du ved, hvor alvorlig stress er – hvordan din hjerne påvirkes under stress – tænker du forhåbentlig anderledes om din egen tilstand.

Det er i øvrigt ikke ualmindeligt, at personer som er vant at skulle klare sig selv, være i kontrol og måske trives med stor ansvarlighed og udfordringer – kan have meget svært ved at erkende når de rammes af stress.

Er du nået til din erkendelse af, at det går ikke længere.

At du er nød til at træde på bremsen, og få noget kvalificeret hjælp – så er du klar til for alvor at passe på dig selv og komme videre med den behandlende stress-indsats.

I den akutte stress indsats er det vigtigste:

Stop op

Erkend din situation

Få talt med: dine nærmeste, din egen læge, din chef

Husk, at det bestemt ikke bliver bedre af at blive udskudt.

Har du først en gang været nede med stress, reagerer du som regel meget hurtigt på de første spæde tegn på nye stresssymptomer.

Det gælder om at opdage og gøre en akut indsats så hurtigt som muligt.

Giv dig selv lov til at være lige hvor du er.

Er du i tvivl om, hvornår du er stresset nok?

Så er du nok allerede ved at være der…

Der er ingen som helt grund til at risikere noget.

Er du i tvivl – få en tid hos din privatpraktiserende læge eller en psykolog, der ved noget om stress.

Begge kan hjælpe dig med at estimere din mentale sundhed og status for dit psykologiske stress-niveau.

Dit fokus i den akutte stress fase

Dette er en ganske særlig periode i dit liv. Det kommer til at tage længere tid, end du nok syntes om.

Jeg deler det op i den akutte fase og den genopbyggende fase (LINK).

De fleste vil gerne hoppe til den genopbyggende fase så hurtigt som muligt… Det er jo så forståeligt. I den genopbyggende fase, skal du lærer noget mere om dig selv; om hvordan du fungerer, så du kan hjælpe dig selv bedst muligt.

Men først den akutte stress fase:

I denne periode gælder helt andre spilleregler, end du sikkert er vant til.

Du er sikkert vant til, at kunne gøre hvad du sætter dig for,

og kunne løse problemstillinger,

og have kontrol i din tilværelse.

Tunge truende skyer

Nu ser det ganske anderledes ud…

Og dette skal du først og fremmest arbejde med at kunne indse og erkende.

Det kan ikke nytte noget, at presse på – for så gør du ondt værre…

I den akutte stress fase skal du :

1) køle dit nervesystem ned,

2) genopbygge

3) gradvist genoptage

Der er som regel masser at lærer, når man haver i en stresstilstand.

Derfor er det også vigtigt, at du har muligheden for dette – og det er blandt andet derfor, at du skal have en sygemelding.

Når du er i behandling for stress hos en psykolog, lærer du dels om hvad der har forårsaget din tilstand, hvordan du skal undgå forværring samt hvad der skal til, for at du bliver dig selv igen.

Behandlingsforløbet afsluttes med hvad du konkret skal gøre for at få en god, sund tilbagevenden til arbejdet og hvad du skal gøre for at du ikke igen bliver lagt ned med stress.

Portræt af Karina Thomsen med terapishunden Milton

Det hele kan læres, men det kommer til at tage nogen tid.

Hos psykologen støttes du i at skulle erkende, acceptere og indlære dét der skal til, så du igen kan leve som du ønsker.

Har du brug for professionel hjælp til at komme bedst muligt videre,

er du velkommen til at kontakte mig for at høre mere om naturbaseret behandling af stress.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.