Supervision i naturen : skovbadning

Skovbadning som del af et supervisionsforløb for psykologer

Dette indlæg er for dig, der er nysgerrige på hvordan elementer af natur terapi kan indgå din supervision – evt for dig, som er psykolog og er interesseret i at deltage i det 40 timers supervisionsforløb, rettet mod autorisationen.

Som en del af et 40 timers supervisionsforløb, drog jeg i efteråret 2019 ud på eventyr sammen med mine to supervisander.

Meningen med “skovbadning” går ud på, at være bevidst tilstede i en skov. At åbne dine saner helt op, gå på opdagelse i skoven og lade dig fordybe i et par timer – og “bade” i skovens indtryk.

Stilheden i skoven. Duften og blødheden der omslutter dig. Skovbadning og egen bæredygtighed som supervision rettet mod autorisation hos Psykologen på Landet, autoriseret psykolog Karina Thomsen.
Mindfulness og skovbadning har mange fællestræk.

Formålet var, dels at blive klogere på, hvad skovbadning går ud på, samt selv opleve og mærke effekten på egen krop og sind.

Som supervisor er jeg naturligvis opmærksom på, at mine supervisander bliver endnu dygtigere og får udvidet deres kliniske handlemuligheder. Hertil kommer – og dette er mindst lige så vigtigt – at de bliver bedre til at passe godt på sig selv, så de kan få et sjovt, langt og tilfredsstillende arbejdsliv.

Supervisionsgruppe, NaturACT hold 2 2019. Fordybelse I skovbadning - foruden Acceptance and Commitment Therapy (ACT), mindfulness og compassion fokuseret terapi. Foto viser de tre psykologer, der var på eventyr inde i en skov. Formålet er at styrke det bæredygtige arbejdsliv som psykolog

3 psykologer gik ind i en skov...”

Det lyder som starten på en dårlig joke, men her er vi 🙂

Det holdbare, gode arbejdsliv som psykolog

Jeg finder, at terapi i naturen er relevant i flere sammenhænge. Forståelsen af, hvordan naturlige kontekster kan påvirke os mennesker, på hvilke måder naturen kan være værdifuld og bidrage til nærende engagerede handlinger. Både med henblik på, at udbygge din kliniske forståelse og praksis – og som en mulighed for at afprøve nye måder at drage omsorg for dig selv.

Det bæredygtige virke som psykolog kommer ikke af sig selv. Dette bliver vi nød til at tage seriøst, og arbejde konkret med. Derfor er hensynet til dig selv altid en del af indholdet i den gode supervision.

Vi kan allesammen blive bedre til at “passe godt på os selv” på en nænsom og holdbar måde. Og her er metoderne inden for den adfærdsterapeutiske 3. bølge særdeles virksomme at dykke ned i.

Supervision i naturen

Uanset hvilket job du har – så er det vigtigt, at du også tager din egen helse, mentale sundhed og personlige udvikling alvorligt.

For os der arbejder som psykologer, er det særligt vigtigt med egenomsorg, fordi vores job er mentalt og følelsemæssig krævende.

Fælles for vores forskellige arbejdsfunktioner er, at de alle er præget af kontakt med store og mange følelser, kræver stor nærvær samt en høj grad af ansvarshed. Hertil kommer, at kernen i al vort arbejde er drevet af lysten til at hjælpe andre videre. At være psykolog er fantastisk – ligesom det er krævende og udfordrende. Derfor er det essentielt, at vi også tager vare på os selv, at vi drager omsorg for os selv, styrker sundheden og laver nærende aktiviteter – som at komme udenfor i naturen.

Forskning viser: “Naturen er nødvendig – og 2 timer er nok”

Naturen kan generelt være fornuftig at anvende – også for at forebygge omsorgstræthed og opretholde et sundt liv. Forskningen peger på, at 2 timer om ugen er nok til, at du kan mærke den anslåede effekt fysiskt, kognitivt og følelsesmæssigt.

To psykologer på øvelse. Vi undersøger hvordan man kan bade i skovens sanseindtryk

Du må godt, men du behøver ikke sidde og meditere. Det er helt ok, at slippe dit indre nysgerrige legebarn ud – og se hvor du ender.

Du behøver ikke vandre ude i en skov i flere timer eller bo langt ude på landet. Du kan også få gavnlig effekt ved at tilbringe tid i byens parker og eller private haver. Det lader endog til, at de 2 timer ikke nødvendigvis skal være sammenhængende, men godt kan fordeles ud over flere ture.

Bare se at komme derud – det er godt for dig 😉

Kilder:

“Ecopsychology: How immersion I nature benefits your health”. af journalist Jim Robbinson, publ. 09/01-2020. Yale Environment 360 (web).

“Ind i Skoven. Skovbadets kunst og videnskab”, af dr. Qing Li (2019), Gyldendal.
Web: Den Internationale forening for natur- og skovmedicin. www.infom.org

Og tusind tak til mine skønne supervisander for jeres deltagelse samt tilladelse til at anvende fotomaterialet.

Hvis du vil vide lidt mere, har jeg skrevet andre indlæg om skovbadning : Hvad er skovbadning? & Skovbadning – 3 trin til at komme i gang