3 trin til at komme godt i gang med skovbadning

Hvad er skovbadning?

Skovbadning er en metode, som giver dig mulighed til at forbyde dig i naturen. Du kan have flere grunde til at prøve skovbadning; er du i gang med psykologisk behandling for stress, eller hvis du vil bare passe godt på dig selv, som forebyggende indsats mod at blive stresset. Se nærmere, om hvad skovbadning kan gøre godt for: Hvad er skovbadning?

3 trin til at komme godt i gang med skovbadning

Her er de tre trin, der vil hjælpe dig til at komme godt igang med skovbadning. For mig er der intet særligt spirituelt i at tage ud i skoven og fylde sanserne med indtryk fra dens dejlige natur. Andre kan tillægge dette en anden betydning – du behøves ikke for at få god gavn af din skovbadning.

1. trin: Forberedelse

Tænk praktisk. Hvis du vil kunne sidde behageligt, så tag et liggeunderlag med og måske et tæppe. Nogle har en skitseblok med …Og til den kolde tid, er lommetørklæder, varm te og tørre sokker slet ikke så dårlige at få med i rygsækken. Giv dig selv tid – hav god tid, måske et par timer, uden at du har en bagkant/aftale, som du kan føle dig presset af. Og er mobilen er naturligvis enten efterladt derhjemme eller på lydløs 😉

2. Din mentale indstilling

Skovbadning har intet med træning, konkurrence eller præstation at gøre. Det er ikke væsentligt, hvor langt du går, men hvordan du er tilstede på din vej. Skovbadning er en mulighed, for at åbne dit sind op, være nærværende og byde din nysgerrighed velkommen. Forvent intet, og tillad dig selv at være uden mål eller forventninger i de næste par timer – du skal intet bestemt, andet end at være og tage skoven samt øjeblikket til dig.

3. trin: Sådan gør du – åben dine sanser

Badningen sker, når du dykker ned i hvad du kan registrere.

To psykologer der skovbader.

Brug dine 5 sanser til at komme tilstede i nuet – uden at skulle andet.

Læg mærke til lyde, dufte og hvordan det føles at bevæge dig rundt i en skov.

Fordyb dig i et blad, en kogle eller mosset på din vej. Bevæg dig stille, giv dig tid til at stoppe op, og lad dine fødder eller dit indre barn finde ruten – fremfor kun at følge den slagne sti.

Mange finder også et sted at sidde. Du kan meditere eller blot tage skoven til dig.

Husk, du kan ikke gøre noget forkert. Du kan ikke være på besøg i en skov på en forkert måde. Disse 3 trin til at komme godt i gang med skovbadning er blot en inspiration til dig.

Men jeg kommer ikke afsted…

Naturen er sund for os fortravlede mennesker. Det er bare med at komme derud – hvilket du jo udemærket godt ved 😉

Oplever du måske at det kan være svært at komme afsted – kan det være tanker der spænder ben for dig. Hvis du bremses af tanker om at gøre det korrekt, så prøv om du kan: 1) opdage at denne type tanker bremser dig, og 2) lade tankerne være, ej lyt til dem – husk på at “tanker er kun tanker”, og 3) på med støvlerne og videre ud af døren!

Ingen alvorlige bivirkninger ved naturbaseret skovbadning. Supervision i skoven. 
Supervisionsgruppe ved autoriseret psykolog Karina Thomsen, Psykologen på Landet, Odder
Psykologer på skovbadning.
Supervision i naturen – skovbadning.

Desuden er der heller ingen alvorlige bivirkninger ved at besøge en skov i et roligt tempo. Den eneste bivirkning jeg lige kan komme i tanke om, er røde kinder og frosne tæer.

Håber disse 3 trin til at komme godt i gang med skovbadning var til hjælp.

Ønsker dig en rigtig god og indholdsrig tur ud i skoven.

Kilder:

“Ind i Skoven. Skovbadets kunst og videnskab”, af dr. Qing Li (2019), Gyldendal.
Web: Den Internationale forening for natur- og skovmedicin. www.infom.org

#skovbadning

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.