NaturACT – naturbaseret kognitiv terapi

Terapi behøver ikke foregå indendøre.

Naturbaseret ACT giver os mulighed for at være, bevæge og gå på ture udenfor. Derfor befinder praksis sig også ude på landet i skønne omgivelser, blandt forskellige dyr og med plads til at udfolde sig.

Naturen er sund for os

Naturen er sund for os fortravlede mennesker, og jeg anvender naturen som et udvidet terapirum, hvor der befinder sig andre forudsætninger og muligheder, der kan være med til at facilitere indsigt og udviklingsprocesser.

Kognitiv terapi & NaturACT

Den metode som jeg er specialiseret i og som jeg anvender og underviser i, er Acceptance and Commitment Therapy – forkortet ACT.

Metodisk set er ACT under den kognitive adfærdsterapi. Kognitiv adfærdsterapi er blevet velanset og udbredt til mange. Måske din egen læge har anbefalet dig at finde en psykolog der kan kognitiv terapi? Så kan det være sådan en som mig 🙂

Det store fællestræk er adfærds-terapien. Når du laver terapi, arbejder du med at blive bevidst om og forandre dine handlemønstre. Altså alt det som du gør eller ikke gør… Og som jeg har sagt før, så ved du det sikkert allerede eller har en anelse om, hvad du undgår og hvad du burde gøre mere af. Men det underlige er jo, at selvom du måske godt ved præcist hvad du burde gøre (og bemærk lige en psykolog, der tør bruge ordet “burde”). Så kan det være ret svært at komme igang med at gøre det eller blive ved med at gøre det. Derfor kan det være smart at få nye måder at gribe det an på.

Ændre dine tanker

Her er den virkelige forskel mellem den klassiske kognitive terapi og ACT, der er videreudviklet blandet ud fra kognitiv terapi.

I den klassiske kognitive tradition er “omstrukturering” måden at forsøge at ændre dine tanker. Her er ACT helt anderledes. Når jeg arbejder med tankehåndtering, er det ud fra antagelsen om, at vi:

  1. ikke kan kontrollere vores tanker. Vi kan ikke smide bestemte tanker ud af hovedet. Du kan jo heller ikke bare bestemme dig for at ændre dine tanker – så havde du jo nok gjort det for længst… Der dukker nu engang tanker op – og især dem som du ikke ønsker…
  2. kan arbejde bevidst med hvordan vi forholder os til bestemte typer af tanker og hvor megen opmærksomhed vi giver til vores tanker. Det er jo ikke alle af dine tanker, som du bør give din fulde opmærksomhed til. Og hvad sker der når du retter din opmærksomhed på noget? Ja, så kommer det jo til at fylde mere… aha… Kort sagt, er det ikke indholdet af dine tanker som vi beskæftiger os med i terapien. Mit udgangspunkt er, at du er et tænkende væsen, der får tanker hele tiden. Så fokus er mere på at kunne håndtere disse tanker og vælge hvad du giver din opmærksomhed til.

Tanker er jo kun tanker.

Du kan ikke ændre dem eller smide dem væk.

Du kan derimod lære at forholde dig anderledes til dem, så de ikke fylder så meget og ikke nødvendigvis styrer dine handlinger. Og husk, det kræver tid og en masse indsatser for at ændre sine vaner. Det starter med din egen beslutning.